-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45280 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

وظايف سازمان اطلاعات در حكومت اسلامي در چه اموري خلاصه ميشود؟
هدفهاي سازمان اطلاعات و امنيت در حكومت اسلامي در سه وظيفه اساسي كه صلاح امت آنها را اقتضاء ميكند، خلاصه ميشود:
1-مراقبت از مأموران دولتي
نخستين هدف حكومت اسلامي، خدمت به امت اسلامي و اجراي كامل احكام الهي است و اين هدف وقتي انجام ميگيرد كه تمام كارمندان و مأموران دولتي به وظائف اداري خود به طور كامل عمل نمايند، اسلام براي تحقق اين هدف لازم ميداند، مأموران دولتي از افراد امين و درستكار و با تقوا انتخاب شوند. با همه اينها، حكومت اسلامي تنها به خوبي مأموران دولتي اكتفاء نميكند، بلكه افرادي را جهت نظارت و مراقبت بر آنان ميگمارد، تا مأموران دولتي به وظائف و مسئوليتهاي خود بهطور كامل عمل نمايند.
چنانكه امام رضا(ع) ميفرمايد:
«كان رسول الله(ص) اذا بَعَثَ جيشاً فَاَمَّهُم اميراً بَعث معه من ثِقاتِه من يتجسس له خَبَره». (قرب الإسناد/148).
پيامبر گرامي هرموقع لشگري را گسيل ميداشت و فرماندهي برآن ميگماشت به همراه آن فردي از افراد موثق و مورد اعتماد خود را به عنوان گزارشگر ميفرستاد، تا براي او اخبار و اطلاعاتي كسب نمايند.
و همچنين در فرمان معروف، امير مؤمنان علي(ع) به مالك اشتر، توصيه ميكند افرادي را براي بازرسي و مراقبت از كارمندان دولت اعزام دارد، تا اخبار و اطلاعات صحيح از اوضاع آنان به مركز برسانند، آنجا كه ميفرمايد:
] بازرسان درستكار و وفادار براي رسيدگي به وضع و حال آنان بگمار، زيرا خبرگيري و بازرسي مخفيانه تو آنان را بر امانتداري و مدارا و نرمي با رعيت وادار ميكند. و خود را از ياران (جنايتكار) دور بدار و اگر يكي از آنان دست خود را به خيانت و نادرستي آلوده كند و گزارش، خيانت او را تأييد كند، به گواهي آنان اكتفاء كن و او را به كيفر اعمالش برسان …).(نهج البلاغه/نامه/53).
بدين ترتيب امام(ع) هم بر ضرورت تأسيس سازماني كه مراقب و ناظر اعمال كارمندان وصاحب منصبان دولتي باشد، تأكيد ميكند و هم اصرار ميورزد افرادي كه جهت اين كار انتخاب ميشوند، حتما بايد از افراد مورد اعتماد و وثوق باشند بهگونهاي كه به اخبار آنها (وقتي كه از خيانت و تقصير كسي خبر دادند) بتوان اعتماد كرد، به اين معني، اعضاء اين سازمان بايد مورد اعتماد باشند، تا حاكم بتواند به اخبار آنها اعتماد كند.
معلوم است سازماني كه اعضاء آن اينچنين باشد، هرگز امكان ندارد به سازمان امنيت جهنمي از نوع همان سازمانهائي كه در كشورهاي مختلف زمامداران ظالم و مستبد براي بقاي خود تشكيل دادهاند، تبديل شود.
2-كسب اطلاع از اوضاع دشمن
با اينكه اصول نظامي و تاكتيكهاي جنگي امروز با گذشته زياد فرق كرده است، ولي ازرزش كسب اطلاعات از اوضاع دشمن و آگاهي از اسرار نظامي و فنون جنگي و نوع سلاح و حدود توانائي و تعداد واحدهاي آنها، و بالاخره كليه امكانات ارتش دشمن، هنوز به قوت خود باقي است و اكنون نيز اين مسأله اساس نبردها و پايه پيروزيها است و اين موضوع در عصر حاضر به صورت رشته علمي در آمده و جنبه آموزشي براي خود گرفته است و كلاسها و آموزشگاههاي خاصي براي تدريس اصول جاسوسي پديد آمده است و اكنون سران بلوكهاي شرق و غرب قسمت مهمي از موفقيت و پيروزي خود را در گسترش سازمانهاي جاسوسي خود مي دانند، تا پيش از نبرد، از نقشههاي جنگي دشمن آگاه باشند و نقشههاي دشمن را نقش بر آب كنند و براي اين كار بودجه هنگفت و سنگيني خرج مي نمايند و جاسوسان آزموده و دوره ديده خود را به دورترين نقاط جهان گسيل ميدارند تا بتوانند دقيقترين اطلاعات نظامي كشورهاي ديگر را بهدست آورده و با وسائل گوناگون و امكانات عظيمي كه در اختيار دارند، به مركز فرمانروائي خود برسانند و اين كار ر ا يا خود انجام ميدهند و يا توسط افرادي كه در آن مراكز به كار مشغول هستند، اطلاعات ارزنده اي كسب ميكنند، چه بسا سازمانهاي جاسوسي و دستگاههاي اطلاعاتي كشورهاي مختلف در كسب اطلاعات با همديگر به رقابت ميپردازند و حتي در اين راه جان خود را نيز به خطر مياندازند، همه اينها حاكي از اهميت عمل جاسوسي در ميان ملتها و حكومتها است.
روي اين اصل، مسلمانان نيز از روز نخست براي اين موضوع اهميت فراواني قائل بودند.
3-مراقبت از تحريكات و نفوذ دشمن در داخل
سومين و بلكه مهمترين وظيفه «سازمان اطلاعات و جاسوسي» مراقبت از تحركات و نفوذ دشمن در داخل كشور اسلامي است، تا در داخل كشور افراد و يا گروههائي پيدا نشوند و بهعنوان «ستون پنجم» دست به خرابكاري بزنند و درنتيجه باعث سقوط دولت و حكومت اسلامي گردند.
چنانچه در زمان پيامبر اكرم (ص) مسلمانان دقيقاً فعاليتهاي منافقان و دشمنان داخلي را تحت نظر داشتند و كوچكترين توطئه را در نطفه خفه ميكردند.

مباني حكومت اسلامي
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.